вівторок, 11 лютого 2020 р.

Реалізація Концепції Нової української школи в закладах загальної середньої освіти Мукачівського району


       Головна мета Нової української школи – створити школу, у якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, а й вміння застосовувати їх у житті.

       Нова українська школа (НУШ) – це школа, до якої приємно ходити учням. Тут враховують думку кожного, вчать критично мислити.
       Розбудова НУШ – це довготривала реформа. План реалізації НУШ передбачає наступність дій і відповідне ресурсне забезпечення на кожному етапі, а також враховує загальний контекст суспільних змін.
       З 1 вересня 2018 року всі першокласники закладів загальної середньої освіти Мукачівського району розпочали навчання в умовах Нової української школи. Звичайно, для успішного старту та реалізації Концепції НУШ на практиці важливу роль відіграє людський фактор. У зв’язку з цим, всі вчителі 1-х класів успішно пройшли курси підвищення кваліфікації, метою яких була підготовка педагогічних працівників для роботи в умовах Нової української школи.
       Особливістю Нової української школи є  організація нового освітнього простору. Освітнє середовище НУШ сприяє вільному розвитку творчої особистості дитини. З цією метою в навчальному приміщенні 1-го класу створюють 7 навчальних центрів: центр відкриттів, центр новин, центр матеріалів, комунікативний центр, центр тиші, центр вчителя, тематичний центр. Освітнє середовище 1-х класів закладів загальної середньої освіти Мукачівського району виглядає по-різному. Оскільки, при планування освітнього простору вчителі враховували розміри класних кімнат, кількість учнів у класі, наявність технічних пристроїв та необхідного дидактичного матеріалу, особливі освітні потреби учнів.

       У класах достатня кількість стільців та парт, всім дітям зручно сидіти. Класна кімната облаштована таким чином, що вчитель може бачити всіх учнів, які працюють у групах або всім класом. Матеріали та дитячі роботи розміщуються на рівні, зручному для дітей.
       Кожного дня навчання у 1-х класах розпочинається із ранкової зустрічі, де учні діляться своїми враженнями, настроєм, щоденними новинами.
       Щоденні вітання, цікаве подання потижневого матеріалу, групова робота, ігри та завдання розвивального характеру, диференційований підхід до кожного учня допомогли згуртувати дитячий колектив, сприяють розвитку навичок спілкування, логічного мислення молодших школярів, їхньої творчої уяви, самостійності.
       В рамках тижня “Ми — підприємливі”  з учнями 1-х класів організовано та проведено «Осінній ярмарок». Учні самі презентували вироби, вчилися підприємливості. Результатом роботи є формування дружнього колективу, співпраця, проявляється інтерес до навчання. Діти вільно почувають себе,  із бажанням та цікавістю ідуть до школи. Кожен день насичений позитивними емоціями, посмішками дітей. Вчитися, дійсно, цікаво і весело.

       Значно полегшує роботу в умовах НУШ наявність технічних пристроїв (ноутбуків, мультимедійних комплексів, принтерів і ламінаторів, мікроскопів, телевізорів). В основі здобуття нових знань та формуванні навичок лежать спостереження, екскурсії та проведення дослідів.                            
       Під час навчальної діяльності у 1-х класах вчителі часто використовують LEGO, бо це не просто яскрава іграшка, а це чудовий інструмент для розвитку оперативної пам’яті, організації групової роботи та моделювання різних життєвих ситуацій, завдяки яким діти не лише засвоюють знання, а вчаться їх використовувати.
       У Макарівській ЗОШ І-ІІІ ступенів вчителька значну частину навчального часу присвячує роботі в групі. Школярі не просто разом виконують завдання, а роблять проекти і спільно шукають рішення проблем. Одним з таких проектів був «Де я використовую техніку?» Велику увагу вчителька звертає на те, щоб навчання  було побудоване на дослідженнях: дитина самостійно шукає відповіді на запитання, осмислює вивчене.
       Зараз у навчально-виховному процесі достатньо практичної діяльності. Це дуже подобається учням, оскільки навчання стало цікавішим і, водночас, результативнішим.
     В Лецовицькій ЗОШ І-ІІ ступенів учням подобається вести «Щоденники вражень», записи або малюнки в яких вони роблять в кінці ранкових зустрічей (5-7 хв.). Вчительці подобається потижневе тематичне планування. Впродовж тижня учні зосереджені на одній темі, яку вивчають і досліджують на всіх уроках. На уроках «Я досліджую світ» є ефективною групова робота та робота в парах, де кожен може розкрити свої індивідуальні здібності. Цікавими є заняття дослідницького характеру, проведені на шкільному подвір’ї, або за межами школи.
Інтеграція тем тижня передбачає і набуття предметних компетентностей, зокрема опанування граматичних та обчислювальних умінь. Учні читаю і впізнають вивчені букви, вміють підбирати звукові схеми до слів (малюнків), будувати речення, розуміють текст прочитаний вчителем. Всі учні передруковують окремі слова. Більшість учнів добре орієнтуються на сторінці зошита, правильно пишуть букви, вміють додавати та порівнювати в межах десяти, записують під диктовку числа.
Важливу роль відіграє в роботі вчителя добра співпраця з батьками та підтримка адміністрації школи. 
Керуючись методичними  рекомендаціями МОН України, щодо організації освітнього процесу та щодо оцінювання учнів 1 класу в НУШ, класоводи вважають, що учні успішно пройшли адаптаційний період у школі, вони стали більше самостійні, впевнені в собі, з позитивним настроєм приходять до школи та великим бажанням до пізнання нового.
У всіх закладах загальної середньої освіти Мукачівського району навчальний рік триває і  разом, спільною працею та взаєморозумінням  вчителя, учнів та батьків, ми  досягнемо високих  результатів та успіху!