середа, 26 лютого 2020 р.

Аналіз дослідницької діяльності учнів, яка передбачена реалізацією в освітньому процесі інтегрованого курсу «Я досліджую світ»


     Впровадження Нової української школи змінює підхід до організації освітнього процесу в закладах освіти. Основна мета школи – підготовка дитини до реального життя. 

     Одним із нововведень Нової української школи є інтегрований курс «Я досліджую світ». Даний курс повністю реалізовує зміст освітніх галузей Стандарту початкової освіти: «Громадянської, соціальної і здоров’язбережувальної», «Природничої» - із залученням змісту інших галузей: «Технологічної», «Мовно-літературної», «Математичної», «Мистецької».
     Сьогодні ми більш детально розглянемо тему «Використання дослідів в інтегрованому курсі «Я досліджую світ». Даний курс зорієнтовує вчителя на організацію дослідницької діяльності першокласників. Для формування дослідницьких навичок важливо учнів ознайомити із способами пізнання довколишнього світу.
     Серед методів дослідження, з якими школярі ознайомлюються вже у 1-му класі, особливу значущість має дослід.  Він є більш складною формою вивчення природи, оскільки передбачає:
- створення спеціально підготовлених умов для проведення;
- формування вміння зіставляти явища і процеси, за якими спостерігають під час досліду, з тим, що відбувається у природніх умовах;
- робити висновки і узагальнення.
     На перших етапах навчання першокласникам доцільно пропонувати спостереження за дослідами. Під час демонстраційних дослідів учитель:
- показує, як треба працювати з обєктами природи під час виконання досліду;
- вказує, як і для чого слід проводити спостереження, на що варто звернути особливу увагу;
- як фіксувати результати, послідовність етапів проведення дослідів, як робити висновки.
     Таку роботу необхідно починати із ознайомлення з інструкцією, у якій дається план дій і пропонується певний спосіб фіксації результатів. Важливою вимогою до демонстрації дослідів є підготовка необхідного обладнання, його встановлення, щоб кожен учень міг спостерігати за діями вчителя. Важливо створити безпечні умови проведення та спостереження за дослідами. Під час проведення досліду важливо використовувати запитання практичного характеру. Пропоновані дитині види діяльності повинні сприяти активізації допитливості, пробудженню радості пізнання.
     Мета досліду досягається у результаті спостереження і осмислення наслідків практичних дій з обєктами.
     Досліди у навчальному процесі можуть виконувати дві функціїдемонстраційно-ілюстративну і дослідницьку. У першому випадку вони виступають зазвичай засобом закріплення раніше засвоєних учнями знань, умінь і навичок. В іншому разі досліди виступають засобом здобуття нових знань учнями. Це — дослідницька функція.
Структурні компоненти досліду:
1. Осмислення власне предметних цілей досліду. Актуалізація знань про об'єкт, з яким проводиться дослід.
2. Планування досліду:
а) визначення практичних дій, їх послідов­ності;
б) вибір обладнання (приладів і матеріалів).
3. Виконання досліду:
а) виконання практичних дій у необхідній послідовності;
б) цілеспрямоване спостереження за об’єктом (змінами, які відбуваються, результатами змін) під час досліду;
в) усвідомлення результатів спостережен­ня;
г) самоконтроль за процесом досліду.
4. Осмислення результатів досліду:
а) узагальнення фактів;
б) установлення взаємозв'язків;
в) фіксація наслідків досліду (усно, письмово, графічно).
5. Закріплення результатів проведення досліду: знання цілей, власне предметних результатів, способів практичних і перцептивних дій та їх необхідної послідовності, приладів і матеріалів для виконання досліду та відповідних умінь.
     Розглянемо використання дослідів в інтегрованому курсі «Я досліджую світ» на прикладі тематичного тижня «Вода у нашому житті»
Заняття №1
Компетентності: екологічна грамотність і здорове життя, ініціативність.
Мета: формувати уявлення про те, що вода набуває форму  тієї ємкості, у яку її наливають, розвивати спостережливість.
Матеріали:
-пляшка;
-гумова кулька;
-тарілочка;
-вода.
Умови: класна кімната, обов’язкове додержання правил безпеки.
Хід досліду
1. Наповнити водою пляшку, гумову кульку, тарілку.
2. Спостерігати за формою, яку набуває вода.
Висновок: вода набуває форми тієї ємкості, в яку її наливають.

Заняття №2
Дослід 1
Компетентності: екологічна грамотність і здорове життя, ініціативність.
Мета: продемонструвати перетворення води в різні стани: з твердого у рідкий і навпаки.
Матеріали:
-прозора склянка;
-лід.
Умови: зима, морозяна днина.
Хід досліду
1. Взяти шматок льоду, покласти його у склянку і  занести до приміщення.
2. Спостерігати за розтаванням льоду.
3. Коли лід розтане, знову винести на холод.
Висновок: на холоді вода перетворюється на лід, а у теплі знову стає водою.
Дослід 2
Компетентності: екологічна грамотність і здорове життя, ініціативність.
Мета: формувати уявлення про властивості льоду, розвивати спостережливість, пізнавальну активність.
Матеріали:
-пластикова склянка;
-харчова плівка;
-вода.
Умови: шкільна їдальня.
Хід досліду:
Наповнити водою пластикову склянку.
Накрити харчовою плівкою склянку з водою.
Поставити склянку з водою у морозильну камеру.
Спостерігати як харчова плівка  підніметься.
Висновок: Вода під час заморожування розширюється.

Заняття №3
Дослід 1
Мета: розширювати знання учнів про воду, формувати уявлення про те, що  вода є в середині нас.
Компетентності: екологічна грамотність і здорове життя, ініціативність.
Матеріали:
-люстерко.
Умови: класна кімната, обов’язкове додержання правил безпеки.
Хід досліду:
1.  Взяти люстерко і подути на нього.
2. Спостерігати за крапельками води, яка зявиться на люстерко.
Висновок: вода є в середині  людини.
Дослід 2
Мета: розширювати знання про властивості води, як розчинника.
Компетентності: екологічна грамотність і здорове життя, ініціативність.
Матеріали:  
-2 прозорих склянки;
-цукор;
-термос з гарячою водою;
-вода.
Умови: класна кімната, обов’язкове додержання правил безпеки.
Хід досліду
В 1 склянку налити гарячу воду.
В 2 склянку налити холодну воду.
В кожну склянку покласти по 1 ложці цукру.
Спостерігати, в якій склянці швидше розчиниться цукор.
Висновок: Вода-розчинник. Цукор швидше розчиняється в гарячий воді, ніж в холодній.
                                                      Заняття №4
Дослід 1
Мета: продемонструвати нагрівання води сонячним промінням і випаровування її.
Компетентності: екологічна грамотність і здорове життя, ініціативність.
Матеріали.
-дві мисочки;
-вода.
Умови: весна, сонячна днина.
Хід досліду
1. Налити воду в дві мисочки.
2. Одну мисочку поставити вранці на сонці, іншу у затінку.
3. Заміряти температуру та кількість води у мисочках вранці та ввечері.
4. Порівняти результати.
Висновок: на сонці вода швидше випаровується, ніж у затінку.

Заняття 5
Мета: ознайомити із процесом утворення  кристалів у природі, розвивати спостережливість, пізнавальну активність.
Компетентності: екологічна грамотність і здорове життя, ініціативність.
Матеріали.   
-прозора колба;
-сіль;
-цвях;
-термос з гарячою водою
 Умови: класна кімната, обов’язкове додержання правил безпеки.
Хід досліду
1.Налити в колбу гарячу воду.
2.Зробити насичений сольовий розчин.
3.Опустити в колбу  цвях (основу для майбутнього кристалу).
4.Не чіпаємо розчин декілька днів.
5.Спостерігаємо за кристалами, які утворились в колбі.
Висновок: кристалики солі, які вже не розчиняються у воді, осідають на металевому цвяху . Утворюються кристали.
     Дослід має важливе значення для розвитку пізнавальних здібностей молодших школярів. Він Дає можливість побачити зрозуміти сутність природних явищ. Пізнання відбувається в дії, а через дії формуються здібності! Шановні вчителі, допоможіть своїм учням ознайомитись з навколишнім світом і відчути радість пізнання!

Немає коментарів:

Дописати коментар